DRODZY RODZICE I KOCHANE DZIECI!

W tym tygodniu zajęcia logopedyczne odbywać się będą zdalnie. Codziennie znajdziecie tutaj ciekawe zabawy przygotowujące do wywołania głosek oraz zabawy utrwalające głoski. Zapraszam! W razie pytań i wątpliwości zapraszam do kontaktu na adres e-mail: logopedabogusia@poczta.fm

PIĄTEK 06.11.2020r.

Na dzisiaj przygotowałam zestawy ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny oraz ćwiczeń przygotowujących do poprawnej wymowy poszczególnych głosek.

Uwaga:
Ćwiczenia nie powinny trwać zbyt długo: OPTYMALNIE ok. 5 min – kilka razy dziennie!

Zestaw ćwiczeń: usprawnianie buzi dla maluchów

Ćwiczenia-artykulacyjne-dla-dzieci

Zestaw ćwiczeń przygotowujących do poprawnej wymowy głosek [s, z, c, dz]

1.    Pij przez słomkę.
2.    Dmuchaj [wiatrak, papierek, płomień świecy, bańki mydlane, piórko, itp…] na przemian: delikatnie i mocno, długo i krótko.
3.    Gwizdanie, jeśli potrafisz:)
4.    Obliż dolną wargę.
5.    Policz czubkiem języka kolejno zęby na dole [od środka buzi, przy zamkniętych zębach].
6.    Uśmiechnij się: naprzemiennie pokazując i chowając zęby za wargami.
7.    Naprzemiennie: szeroki uśmiech jak u żabki – potem usta wysunięte najdalej jak trąba słonia.

Zestaw ćwiczeń przygotowujących do poprawnej wymowy głosek [sz, ż, cz, dż]

1.    Język-siłacz: z całej siły przyciśnij czubek języka do wałka dziąsłowego, policz do 5, język swobodnie na dół buzi i odpoczynek.
2.    Naprzemiennie: szeroki uśmiech jak u żabki – potem usta wysunięte najdalej jak trąba słonia.
3.    Prześlij całuski całej swojej rodzinie.
4.    Jedzie konik – kląskanie językiem.
5.    Powtórz starannie sylaby przy szeroko otwartej buzi: la lo le lu li ly .
6.    Pokaż jak szumią drzewa [głośno szszsz] i małe krzaczki [cichutko i długo szszsz].

Zestaw ćwiczeń przygotowujących do poprawnej wymowy głosek [k, g, ch]

1.    Picie gęstych napojów przez długą i cienką słomkę [np. przecierowy sok, kefir, jogurt].
2.    Przysysanie drobnych papierków przez rurkę i przenoszenie ich.
3.    Otwórz szeroko usta, nabierz powietrze nosem i delikatnie wypuść buzią.
4.    Oprzyj język o dolne zęby i wygnij w „koci grzbiet” – unoszenie tyłu języka do podniebienia.
5.    Pokaż jak ssiesz pysznego cukierka [u góry].
6.    Ziewaj jak zaspany suseł.
7.    Pokaż jak kaszle chory miś.
8.    Pochuchaj na swoje dłonie jakbyś chciał je rozgrzać.
9.    Pokaż jak śmieje się dziecko: hi, hi; pani: ha, ha; pan: he, he; staruszek: ho, ho.

Zestaw ćwiczeń przygotowujących do poprawnej wymowy głoski [r] cz. 1

1.    Powtórz: t, t, t, t, t… [wymawiaj dotykając czubkiem języka wałka dziąsłowego przy lekko otwartej buzi – ćwiczenia poniżej powtarzamy tak samo].
2.    Powtórz: d, d, d, d, d…
3.    Powtórz: n, n, n, n, n…
4.    Wymawiaj szybko i dokładnie sylaby:
la, lo, le, lu, ly
ta, to, te, tu, ty
da, do, de, du, dy

Zestaw ćwiczeń przygotowujących do poprawnej wymowy głoski [r] cz. 2

1.    Powtórz: ln, ln, ln, ln, ln… [wymawiaj dotykając czubkiem języka wałka dziąsłowego przy lekko otwartej buzi – ćwiczenia poniżej powtarzamy tak samo].
2.    Powtórz: td, td, td, td, td…
3.    Powtórz: tdn, tdn, tdn, tdn, tdn…
4.    Wymawiaj szybko i dokładnie sylaby:
tdda, tddo, tdde, tddu, tddy
tra,    tro,   tre,   tru,   try

Dziękuję za wspólnie spędzony czas,pozdrawiam serdecznie:)

 

CZWARTEK 05.11.2020r.

Dzisiaj zapraszam Was do zabawy oddechowo-artykulacyjnej.

Paleta z kolorowymi guzikami farb czyli papierowymi kółkami – to pomoc do ćwiczeń artykulacyjno – oddechowych. Na początku nanosimy kropki na talerzyk zasysając je przy pomocy słomki, a potem kolejno do każdego koloru kropki, wykonujemy różne ćwiczenia artykulacyjne.

Do przygotowania palety potrzebny jest papierowy talerzyk, marker, 6 kolorowych, papierowych kółeczek oraz słomka. Kółeczka zostały wycięte dziurkaczem o średnicy 3 cm – można oczywiście wyciąć samodzielnie,do czego zachęcam:)

zasysanie lekkich przedmiotów słomką - ćwiczenie oddechowe

Ćwiczenie oddechowe

Przy pomocy słomki przenosimy kółeczka na papierowy talerzyk. Kółeczka nie muszą być idealnie położone na wyznaczonych polach.

malowanie w buzi językiem - ćwiczenie artykulacyjne

Ćwiczenia artykulacyjne

1. Podnosimy język do góry i dotykamy miejsca tuż za górnymi zębami [wałka dziąsłowo – zębowego] tyle razy, ile jest kolorowych kropeczek. To duże kropki, więc przyciskamy mocno a potem język odpoczywa.

2. Malowanie językiem w buzi – „na niby” nabieramy palcem koloru z palety i kładziemy na czubek języka dziecka. Dziecko dotyka czubkiem języka wyznaczonego miejsca w buzi.

  • niebieski – malujemy językiem całe podniebienie – od zębów aż do gardła – to jest niebo;
  • żółty – na środku podniebienia rysujemy dużą kropką a od niej promyki w różne strony – słońce;
  • zielony – zęby u góry od środka buzi – to trawa;
  • pomarańczowy – dotykamy każdego zęba u góry – sadzenie w trawie kwiatków;
  • fioletowy – kropki na niebie – to latające po niebie ptaszki;
  • czerwony – całe podniebienie, bo słońce zachodzi i idzie noc.

Dajemy na czubek języka magiczną gumkę i ścieramy wszystko, co tam zostało namalowane. Potem dajemy „na niby” wodę, płuczemy buzię i łyk [to doskonałe ćwiczenie dojrzałego sposobu połykania]. Musi zostać posprzątane, bo jak ktoś zajrzy i zobaczy w buzi takie kolorki, to zemdleje 😉

Oczywiście, można wymyślać różne historie z malowaniem buzi i wykonywać ćwiczenia potrzebne przy konkretnych głoskach. Polecam to zadanie, jest ono bardzo atrakcyjne dla dzieci i wywołuje zwykle dużo śmiechu i radości.

Pozdrawiam i życzę udanej zabawy!

ŚRODA 04.11.2020r.

Na dziś przygotowałam dla Was zabawę słuchową oraz kilka zabaw z głoskami.

Gra memo to bardzo znana i lubiana przez dzieci zabawa. Proponuję memo słuchowe zrobione z pojemniczków po zabawkach z kinder niespodzianek.

Zabawa kieruje uwagę dziecka na świat dźwięków, pozwala zdobyć doświadczenie w odbiorze bodźców płynących z otoczenia. Uczy identyfikacji i różnicowania podanych bodźców słuchowych, a przede wszystkim kształci pamięć słuchową.

Poniżej podaję listę materiałów. Oczywiście to jest tylko propozycja. Wyobraźnia dzieci jest nieograniczona i być może to dzieci podpowiedzą,co można jeszcze umieścić w jajeczkach.

Materiały i przybory:

  • 16 pojemników po zabawkach z kinder niespodzianek
  • 2 spinacze biurowe
  • 2 kostki do gry
  • surowy makaron typu spaghetti
  • 2 szklane kulki
  • ryż
  • 4 guziki
  • 6 małych muszelek
  • kilka małych koralików

1. Zgromadzone drobiazgi wkładamy do przygotowanych jajeczek tak, by uzyskać 8 par jednakowo brzmiących pojemników.

2. Dzieci biorące udział w zabawie kolejno próbują znaleźć po dwa tak samo brzmiące jajeczka.

3. Jeśli dziecko znajdzie parę zdobywa punkt. Jeśli jajeczka zawierają różne rzeczy, dziecko może spróbować poszukać pary jeszcze raz.

4. Druga wersja zabawy: dzielimy jajeczka na dwa zestawy- jeden dla dorosłego, drugi dla dziecka. Wybieramy jajko i prezentujemy dziecku dźwięk. Zadaniem dziecka jest odnaleźć taki sam dźwięk wśród swoich jajeczek.  Aby sprawdzić czy dziecko odnalazło pasującą parę trzeba otworzyć jajeczka. Nie odkładamy wykorzystanych jajek z zestawu dziecka:)

ZABAWY Z GŁOSKĄ „S”

Tak wygląda buzia przy wymowie głosek „s , „z , „c , „dz : szeroki uśmiech, zęby przybliżone, język za dolnymi zębami.

1. „Zabawa ze słomką”
Weź proszę słomkę, połóż ją na języku, leciutko zagryź i dmuchaj: ssssssss……..do słomki.
„Długi wąż”
Poprowadź palec wzdłuż węża, mówiąc: ssssss….Pamiętaj: „grzeczny” język chowa się za zębami!!! Zobacz! Język węża jest niegrzeczny i wysuwa się między ząbki!

 

ZABAWY Z GŁOSKĄ „SZ”

  1. Naśladujemy szum jesiennego wiatru: szszszszsz…. i szum fal szszszsz…

Powodzenia!

WTOREK 03.11.2020r.

Dzisiaj zapraszam do zabawy oddechowej i zabawy usprawniającej motorykę narządów mowy.

ZABAWA ODDECHOWA

Dmuchajka to dmuchajka ćwiczenie oddechowezabawka do ćwiczeń oddechowych. Jest bardzo łatwa do samodzielnego wykonania, z powszechnie dostępnych materiałów a do tego gwarantuje wesołą zabawę! Należy tak wydmuchiwać przez nią powietrze, aby kulka unosiła się w powietrzu.

Do przygotowania dmuchajki potrzebne są następujące materiały: plastikowa butelka wraz z nakrętką, nożyczki, dość gruby gwóźdź i kombinerki do jego trzymania, słomka, chusteczka higieniczna.

Z plastikowej butelki odcinamy górę, tak by uzyskać lejek. Następnie trzymając w kombinerkach gwóźdź nagrzewamy go a potem wypalamy nim dziurkę w nakrętce od butelki.

lewitująca piłeczka

Do uzyskanego otworu w nakrętce wkładamy słomkę i zakręcamy ją na lejku. Z chusteczki higienicznej robimy kulkę i umieszczamy w dmuchajce.

dmuchawka latająca kulka

Jako obiekt latający przetestowaliśmy również styropianową kulkę oraz piłeczkę ping-pongowe, ale niezmiennie najłatwiej „lewituje” zwykła jednorazowa chusteczka mocno zmięta w kulkę:)

dmuchajka latająca piłeczka

Ta zabawka pomaga świadomie gospodarować oddechem, doskonale wpływa na wydłużanie fazy wydechowej.

Miłej zabawy!!

ZABAWA USPRAWNIAJĄCA MOTORYKĘ NARZĄDÓW MOWY (przygotowująca wargi i język do wywołania głosek)

dla dziewczynek:)

i dla chłopców:)

 

PONIEDZIAŁEK 02.11.2020r.

Memory artykulacyjne – obrazki z gry Mimic – zestaw uniwersalnych ćwiczeń buzi.

Słodka gimnastyka buzi i języka – interaktywne ćwiczenie, zadania obrazują słodkości, z dokładną słowną instrukcją wykonania.

Jeśli mają Państwo możliwość wydrukowania materiałów, to zachęcam do gry planszowej:)

Kochani!

Zapraszam do zabawy z pszczółkami, dzięki którym utrwalimy artykulację głoski „s”

 

Kochani!
21 czerwca to
Światowy Dzień Żyrafy z tej okazji zapraszam do Zoo
na gimnastykę buzi i języka!

 

Moje Kochane dzieci! Z okazji Waszego święta zapraszam do balonowych zabaw logopedycznych! Życzę Wam zdrówka,uśmiechu i spełnienia marzeń!

Co ćwiczymy?:

  • Ćwiczymy słuch fonemowy, różnicując głoski: S/SZ, Z/Ż-RZ, C/CZ, DZ/DŻ.
  • Doskonalimy percepcję wzrokową i poszerzamy pole spostrzeżeniowe – łącząc balony z dzieckiem oznaczonym odpowiednią głoską.
  • Usprawniamy aparat mowy, wymawiając wyrazy z zachowaniem poprawnego układu narządów artykulacyjnych.
  • Utrwalamy głoski syczące i szumiące w nagłosie w wyrazach (lub w innym położeniu w zależności od etapu terapii).
  • Wesoło się bawimy, kolorując obrazek!

balony-C-CZ-BW

balony-C-CZ-kolor b

alony-DZ-DŻ-BW

balony-DZ-DŻ-kolor

balony-PUSTE-BW

balony-S-SZ-BW

balony-S-SZ-kolor

balony-Z-Ż-RZ-BW

balony-Z-Ż-RZ-kolor

 

Kochani! Zapraszam Was do wspaniałej zabawy w ruletkę! Zakręć kołem i baw się dobrze:)

1.Ćwiczenia wspomagające wywołanie głoski r

2. Ćwiczenia – pionizacja języka

 

Zapraszam na ćwiczenia logopedyczne z sympatyczną żabką Klarą

Ćwiczenia z żabką #1

#podajdalej #zrzutka #cwiczenialogopedyczne Dzień dobry! 🙂 Zapraszam na ćwiczenia logopedyczne z sympatyczną żabką Klarą 🙂 Już szykujemy kolejne filmy! Wszystkie będą dostępne za darmo!Jednocześnie zachęcam do wsparcia tego projektu terapeutycznego na portalu zrzutka.pl: https://zrzutka.pl/umbcs2

Opublikowany przez Iwona Piotrowska – neurologopeda, terapeuta ręki Poniedziałek, 11 maja 2020

 

Kto z Was lubi grę typu „memory”? Jeśli lubicie to zapraszam do gimnastyki buzi i języka z żabkami.

Tym razem Smok Stanisław zaprasza Was do zabaw dźwiękonaśladowczych!

Zapraszam do obejrzenia kolejnego filmiku z gimnastyką buzi i języka!

 

Zapraszam do wesołej gimnastyki buzi i języka! Zajęcia prowadzi pani Dorotka, która wcieliła się w rolę pirata. Filmik znajdziecie Państwo pod adresem:

https://www.youtube.com/watch?v=zX_XmaBLLl0&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1zc3YXkfOUt3wQEeY6LgOgQ3Ly2qS9AAy2fzQI3dhoOd09JRB-6u6ifN8

 

GRA LOGOPEDYCZNA USPRAWNIAJĄCA MOTORYKĘ NARZĄDÓW MOWY Z OKAZJI DNIA ZIEMI

ĆWICZENIA PRZYGOTOWUJĄCE DO WYWOŁANIA GŁOSKI R ORAZ GŁOSEK SZ, Ż, CZ, DŻ

 

UTRWALANIE GŁOSEK SZEREGU SYCZĄCEGO: S, Z, C, DZ

 

 

 

 

 

 

UTRWALANIE GŁOSEK SZEREGU SZUMIĄCEGO: SZ, Ż, CZ, DŻ