29.05.2020    

Witam Was serdecznie!

                              Zapraszamy do wspólnej   zabawy.

Dzisiaj zapraszam was do zabaw z figurami.Popatrzcie na figury na obrazku 

figury geometryczne

Jakiego koloru jest koło?, kwadrat?, prostokąt/, trójkąt?                                      Spróbujcie narysować palcem w powietrzu koło, prostokąt, kwadrat, trójkąt.       Posłuchajcie wierszyka o Pajacyku.

pajacyk -wiersz

M. Plata „Pajacyk”
Hop – rączki w górę,
Hop – rączki w dół.
Co to za dziwny skaczący stwór?
Jest koło, kwadrat,
Prostokąt jest śliczny.
To nasz pajacyk geometryczny.
Głowa okrągła jest jak piłeczka,
a na tej głowie trójkątna czapeczka.
Kwadrat to brzuszek.
Oczy i nosek są okrąglutkie jak groszek.
Rączki i nogi pajaca – to prostokąciki,
na nich z trójkątów małe buciki.
Figur przeróżnych ułóż kilka
I już jest pajacyk , co skacze jak piłka.

  • O jakich figurach jest mowa w wierszu?
  • Co powstało z figur ?
  • Z jakiej figury pajacyk miał głowę?,czapeczkę?, brzuszek?, oczy?, nosek?, nogi/, buciki?.
  • Ile na obrazku jest  kół?, trójkątów?, kwadratów?, prostokątów?.                    Zabawa ruchowa „Pajacyk”-skaczemy jak pajacyki razem z mamą , tatą     siostrą, bratem.                                                                                                    Praca plastyczna-„Pajacyk” .Spróbujcie ułożyć pajacyka z figur geometrycznych, które wycięte są z  kolorowego papieru. Ułóżcie   pajacyka i naklejcie na kartkę.                                                                POWODZENIA!!!                                                                                                 Do chętnych dzieci jest do pokolorowania obrazek z figur.                         PAJACYK KOLOROWANKA                                                                          MIŁEJ ZABAWY !!!

28.05.2020    

Witam Was serdecznie!

                              Zapraszamy do wspólnej   zabawy.

Dzisiaj będzie ruchowo i zabawowo.

Do zabaw wykorzystamy melodie- link: https://youtu.be/4cNbggnMMpo

Oto propozycje zabaw z Mamą i Tatą

Papużki na gałązki’’- zabawa organizacyjno- porządkowa. Rodzic wyznacza linią(  skakanką) teren zabawy. Dzieci – papugi ustawiają się na linii. Na sygnał rodzica biegają po wyznaczonym terenie . Na hasło : Papużki na gałąź ! Ustawiają się na linii, jedno obok drugiego- odpoczywają. Na sygnał rodzica ponownie biegają.

,, Pomagamy tacie’’- zabawa kształtująca ramiona, nogi i tułów. Rodzic opowiada o czynnościach, jakie tata wykonuje w domu, a dzieci starają się je odwzorować np. Tniemy drewno– dzieci odwzorowują ruchy piły, Wbijamy gwoździe – dzieci maszerują po Sali kucają i wbijają gwoździe itp.

,,Mama’’- zabawa z elementem biegu. Rodzic wyznacza miejsce, które będzie domem. Dzieci poruszają się swobodnie po Sali/ ogrodzie. Na hasło: Dzieci do domu! –  dzieci biegną do wcześniej ustalonego miejsca.

,,Chomiki’’- zabawa z elementem chodzenia na czworakach. Rodzic opowiada dzieciom o chomikach – co to za zwierzęta, czym się żywią, jak wyglądają itp. Dzieci chodzą na czworakach-  udają, że są chomikami. Na sygnał rodzica prostują się i wyciągają w górę głowy – obserwują otoczenie.

,, Bąbelki’’- zabawa oddechowa. Rodzic rozdaje dzieciom kubeczki z mała ilością wody i słomki. Dzieci na sygnał rodzica wciągają powietrze przez nos i wpuszczają je przez słomkę tak, by w kubku powstały bąbelki.

 

                                           MIŁEGO I UDANEGO DNIA!!!

 

27.05.2020    

Witam Was serdecznie!

Zapraszam do wspólnej   zabawy.

Zaśpiewajcie  z Rodzicami  piosenkę „ Choć mam rączki małe”.

https://youtu.be/jgrIjV-HaJ8

Teraz posłuchajcie wiersza ,,Serduszko” B. Forma

Duże, czerwone serduszko

gorąco świecące słoneczko.

Od dziecka twego ukochanego

to prezent dla ciebie mamusiu.

Olbrzymie bukiety kwiatów

niosą dziś wszystkie dzieci.

Wietrzyk nucący piosenkę dla mamy

po niebie przed siebie w dal leci.

Odpowiedzcie na pytania dotyczące treści wiersza.

Dla kogo było czerwone serduszko?

Kto dał mamie serduszko ?

Dlaczego dzieci wręczają  swoim mamą  kwiaty?

Teraz mam dla Was zadanie. Przygotujcie  dla swojej mamy  najpiękniejsze serduszko. Oto kilka propozycji. Zdecydujcie , które serduszko wykonacie.

 

Dla chętnych dzieci szablony  serduszek w załącznikach.

  Dok1  

Dok2

Dok3

Mama  czarodziejka – do zabawy potrzebna będzie różdżka ( może być np. rulon z gazety lub kredka). Mama bierze do ręki różdżkę  i zaprasza dziecko do zabawy. Dziecko porusza się rytmie muzyki . Na przerwę w muzyce mama wypowiada zaklęcie   hokus- pokus , czary- mary i mówi np. W kota zmień się! Dziecko naśladuje kotka .  Zabawę powtarzamy kilka razy. Za każdym razem mama wywołuje inne zwierzątko. W załączniku podkład muzyczny do zabawy.

 

 

  26.05.2020    

Dzień dobry !

Witam Was drogie  dzieci i zapraszam do wesołej zabawy.

Na początek zabawa  paluszkowa „Rodzina”.

Rodzic czyta wierszyk. Dziecko wskazuje kolejno wszystkie paluszki. Zaczynamy od kciuka, potem kolejno palec wskazujący, środkowy, serdeczny i mały. Powtarzamy zabawę kilka razy.

Ten paluszek to jest dziadziuś, (kciuk)

a ten obok to babunia, (wskazujący)
Ten paluszek to jest tatuś, (środkowy)
a ten obok to mamunia.
(serdeczny)
A ten to jestem ja, ( mały palec).

Teraz posłuchajcie piosenki „ Choć mam rączki małe”

https://youtu.be/jgrIjV-HaJ8

Choć mam rączki małe
i niewiele zrobię,
pomogę mamusi,
niech odpocznie sobie.
Zamiotę izdebkę
umyję garnuszki,
niech się tu nie schodzą
łakomczuszki – muszki.
I braciszka uśpię
w białej kolebusi.
Chociaż w tym pomogę
kochanej mamusi.
Rodzic  wyjaśnia dziecku  trudne słowa: izdebka, kolebusia.

Po wysłuchaniu  piosenki Rodzic zadaje dziecku pytania:

Jak dzieci pomagały swojej mamie?

Dlaczego należy pomagać mamie?

 Co robią dzieci?

Obejrzyjcie ilustracje. Opowiedzcie co dzieci robią z mamą.

 

Cicho – głośno – zabawa przy muzyce.

Kiedy usłyszycie głośną melodię podskakujcie, jak piłeczki na całych stopach. Na cichą melodię  biegajcie na paluszkach.

https://youtu.be/rOuvaOIStXU

Zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence „ Choć mam rączki małe”

Spróbujcie wspólnie z Rodzicem naśladować czynności , o których jest mowa w piosence.

Miłego dnia!

 

  25.05.2020 

WITAM WAS SERDECZNIE !

Jesteście gotowi do naszych wspólnych zabaw w tym tygodniu ? A więc zaczynamy

1.Na początek obejrzyjcie proszę zdjęcia rodzinne z albumu. Zachęcamy  do wypowiedzi na temat przedstawionych na nich członków rodziny; prawidłowe ich nazywanie, podawanie imion i wykonywanych zawodów /jeśli znacie /.

2. Teraz wysłuchajcie  rymowanki.
Rodzic  mówi tekst, wskazując na zdjęciu poszczególnych członków rodziny.
Dla mamy jestem synem/ córką/ dla taty też.
Dla siostry jestem bratem/ siostrą/ – to dobrze wiem.
Dla babci jestem wnukiem/ wnuczką /, dla dziadka też.
Rodzic  ponownie mówi rymowankę w celu zapamiętania treści.

3.Dziecko powtarza nazwy członków rodziny z odpowiednią intonacją głosu: cicho, głośno, smutno, wesoło.
Rozmowa z dzieckiem  na temat uczuć jakimi obdarza swoich najbliższych i w jaki sposób potrafi te uczucia wyrażać.

4. Zabawa ruchowa  –dziecko porusza się w rytmie wystukiwanym przez Rodzica  np. w blat stołu. Podczas przerwy  dziecko tworzy parę z rodzeństwem lub z mamą i podskakuje rytmicznie. Za każdym razem tworzy inne pary.

 

 

 

 

 

22.05.2020

Rozwiążcie zagadkę:

Z pomocą nożyczek,
szczotki i grzebienia,
wygląd naszych włosów,
czaruje i zmienia.

Zabawa „Zgadnij, czego brakuje?” (suszarka, grzebień, wałki do włosów, nożyczki, szampon, szczotka, ręcznik). Rodzic prosi aby dziecko zapamiętało przedmioty, które znajdują się na dywanie lub stole.  Następnie prosi dziecko, aby zamknęło oczy w tym czasie odkłada jeden przedmiot. Dziecko otwiera oczy i wskazuje jakiego narzędzia  brakuje. itd. 

Dziecko przelicza przedmioty.

Zabawa naśladowcza „Fryzjer”

Dziecko naśladuje pracę fryzjera zgodnie z poleceniem:
– mycie – myją głowy,
– ręcznik – wycierają głowę,
– strzyżenie – udają obcinanie włosów,
– czesanie – czeszą klienta,
– suszenie – suszą włosy,
– lustro – pokazują lusterko,
– pożegnanie – podają sobie ręce,
– marsz – fryzjer sprząta, a klient chodzi między krzesłami.

Spinki, gumki, pędzelki – rozsypujemy na dywanie wiele przedmiotów z każdego rodzaju po 2 sztuki. Następnie proponujemy dzieciom zabawę
w odszukiwanie dwóch takich samych elementów np. spinek – utrwalamy pojęcie pary.

Jakie zawody wykonują ludzie przedstawieni na ilustracji? Połącz osoby z odpowiednimi przedmiotami.

 

21.05.2020

Zestaw zabaw ruchowych

Zabawa ożywiająca „Szybko – wolno” 

https://www.youtube.com/watch?v=afceLnZTLP4

Wybieramy  muzykę (wolną i szybką). Gdy tempo jest wolne – maszerujemy, gdy tempo jest szybkie – biegamy.

Zabawa bieżna „Sprzątamy pokój”

Proszę ułóżcie sobie koło np. z klocków. Podskakujemy, możemy biegać, na sygnał rodzica chwytamy stopami np. chusteczki i wkładamy do koła.

Zabawa z elementami chodzenia na czworakach „Shrek i osioł”. Dzieci maszerują wspięte na palcach – udają duże ogry. Na hasło: Osioł! – chodzą na czworakach.

Zabawa z elementem biegu ,,Rycerze i księżniczki’’ . Rodzic rozdaje dzieciom laseczki gimnastyczne. Dzieci udają, że są rycerzami, a laski to ich konie. Rycerze poruszają się po całym pokoju.

Zabawa z elementem skoku. „Skok przez płot”. Wyznacz sobie linią – płot. Zadanie polega na przeskoczeniu jej.

Ćwiczenia oddechowe„Czyste powietrze” 

Wciągamy powietrze nosem i wypuszczamy ustami. Zapraszam do ćwiczeń.

Janek wspina się po linie” – zabawa paluszkowa do wiersza M. Barańskiej

Janek wspina się po linie

Jak najwyżej, aż do chmury.

Po co się tam wspinasz, Janku?”

Chcę popatrzeć na was z góry!”

(Wers 1. i 2.) Dziecko trzyma przed sobą pięści ustawione jedna na drugiej. Rytmicznie przenosi pięść znajdującą na tę, która jest u góry itd. Ruch jednej pięści przypada na dwie sylaby.

(Wers 3.) Dziecko przykłada otwartą dłoń do czoła (dotykając czoło palcem wskazującym i kciukiem) i spogląda w górę.

(Wers 4.) Zmienia dłoń przyłożoną do czoła i spogląda w dół.

Miłej zabawy

20.05.2020

Poznajmy pracę strażaka”.  Zapoznaj się z zawodem i pracą strażaka oraz jego mundurem i wyposażeniem. Czy strażak jest odważny? W jaki sposób i komu pomaga strażak?

https://www.youtube.com/watch?v=1XeTVLcZ0Is

https://www.youtube.com/watch?v=fVKEhOTTS5w

Praca plastyczna „Strażacy” inspirowana wierszem W. Broniewskiego „Pożar”

-odbijamy dłoń pomalowaną czerwoną farbą – czarnym pisakiem dorysowujemy wąż strażacki,

-na jego końcu przyklejamy pasek niebieskiej bibuły (woda).

W. Broniewskiego „Pożar”.

Gwałtu, rety! Dom się pali!
Już strażacy przyjechali.
Prędko wleźli po drabinie
i stanęli przy kominie.
Polewają sikawkami
ogień, który jest pod nami.
Dym i ogień bucha z dachu,
ale strażak nie zna strachu,
choć gorąco mu okropnie,
wszedł na górę, już jest w oknie
i ratuje wszystkich z ognia,
Tak strażacy robią co dnia.

Omówienie treści wiersza:
– Co się paliło w wierszu?
– Co robili strażacy?
– Kogo uratowali strażacy?
– Czy strażacy są odważni?
– Czy każdy może zostać strażakiem?

Zabawa muzyczno-ruchowa w podskokach „Strażak”

Naśladuj czynności, które na co dzień wykonują w swojej pracy strażacy. Do zabawy potrzebne będzie koło, obręcz, lub lekki okrągły przedmiot, który będzie imitował kierownicę.

 

Drodzy Rodzice! Drogie Dzieci!

Biblioteka Dziecięca zachęca dzieci i rodziców do czytania bajek. Z okazji obchodzonego XVII Tygodnia Bibliotek promuje w akcję „Cała Polska czyta o zwierzętach”. W związku z tym prosimy o przesłanie zdjęć jak dzieci słuchają czytanych bajek, na zdjęciach mogą również znaleźć się ulubione zwierzątka. Zdjęcia można przesyłać do 27 maja, (Messenger, e-mail lub esemes) zostaną one udostępnione na Facebooku, stronie internetowej przedszkola, stronie biblioteki.

19.05.2020

Posłuchajcie piosenki „Bal na łące”. Spróbujcie poruszać się w rytm melodii i naśladować ruchami jej słowa.

https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo

„Bal na łące”

  1. Kiedy świeci słoneczko,

        to na łące nad rzeczką

        świerszcze stroją skrzypeczki

        do wiosennej poleczki.

    2. Dylu – dylu już grają,

        grube bąki śpiewają,

        myszki tańczą poleczkę,

       sapią przy tym troszeczkę.

    3. A trzy małe biedronki

       nie chcą tańczyć tej polki

       i czekają na walca,

       aby tańczyć na palcach.

Nauczcie się  pierwszej zwrotki piosenki. Rodzic mówi frazami tekst pierwszej zwrotki z zachowaniem rytmu i tempa. Dziecko  powtarza: bardzo cicho, średnio cicho, głośno, dopowiada ostatnie słowo frazy, mówi całość z jednoczesnym klaskaniem, śpiewa całość z Rodzicem.

,,Koncert na łące”- zabawa rytmiczna

Zapraszam Was do wiosennego koncertu.  Przygotujcie 2 plastikowe kubeczki lub miseczki oraz 2 ołówki lub kredki. Do rytmicznego koncertu zaproście mamę lub tatę. Włączcie się do wystukiwania rytmu. Miłej zabawy.

https://www.youtube.com/watch?v=1IrVEFsAezY

„Bocian patrzy” – pobawcie się wspólnie w  zabawę  pobudzająco-hamującą. Rodzic-bocian stoi tyłem do  dziecka (żaby) i recytuje rymowankę: Raz, dwa, trzy, bocian patrzy. W tym czasie dziecko-żaba za jego plecami porusza się jak skacząca żaba. Gdy Rodzic skończy mówić rymowankę, odwraca się, a dziecko-żaba zamiera w bezruchu. Jeżeli dziecko się poruszy staje się bocianem i prowadzi dalej zabawę.   

,,Latające pszczoły” – zabawa muzyczno- ruchowa, kształtowanie szybkiej reakcji na dźwięk instrumentu (wykonanej wcześniej grzechotki). Rodzic trzyma instrument w ręce, po czym wydaje z niego dźwięk. Na usłyszany dźwięk instrumentu dziecko biega po pomieszczeniu, naśladując latającą pszczołę, gdy dźwięk instrumentu cichnie, dziecko przykuca na podłodze.

 

18.05.2020

Rytmiczna rozgrzewka w podskokach”

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo&t=23s

Wysłuchaj wiersza Juliana Tuwima

Wszyscy dla wszystkich”

Murarz domy buduje,
Krawiec szyje ubrania,
Ale gdzieżby co uszył,
Gdyby nie miał mieszkania?

A i murarz by przecie
Na robotę nie ruszył,
Gdyby krawiec mu spodni
I fartucha nie uszył.

Piekarz musi mieć buty,
Więc do szewca iść trzeba,
No, a gdyby nie piekarz,
Toby szewc nie miał chleba.

Tak dla wspólnej korzyści
I dla dobra wspólnego
Wszyscy muszą pracować,
Mój maleńki kolego.

Ludzie wykonują różne zawody, a ich praca jest potrzebna dla innych.

Odpowiedz na pytania:

Co robi murarz?

Czym zajmuje się krawiec?

Co piecze piekarz?

Dlaczego wszyscy pracują dla wspólnego dobra?

 

Zadanie dodatkowe

Namaluj farbami plakatowymi, akwarelami lub wykorzystaj dowolną technikę i przedstaw, kim chciałbyś zostać w przyszłości. 

15.05.2020

Spotkała się Kasia z biedronką
Obie wyszły do ogródka na słonko
Patrzy Kasia, kręci głową
Ubrane są jednakowo.
Obie mają sukieneczki
Czerwone w czarne kropeczki.

Czym różnią się biedronki przedstawione na ilustracji?
Czy wszystkie biedronki posiadają identyczną liczbę kropek na skrzydłach?

Zabawa ruchowa: „Spacer biedronek”
Dzieci – biedronki latają nad łąką przy dźwiękach muzyki.

https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8

Gdy usłyszą padający deszcz  i zobaczą parasol w kolorze czerwonym dzieci –biedronki muszą schronić się pod czerwonym parasolem. Gdy zobaczą  żółty parasol dzieci chowają się pod żółtym i tak kolejno z pozostałymi kolorami parasoli.

Naklej kropki na kontur biedronki, (np. na jednym skrzydełku przyklej dwie kropki, na drugim jedną)

A teraz kilka ciekawostek o biedronkach:

• Biedronki nazywane są też bożymi krówkami. • Biedronka to zwiastun czegoś dobrego. Może dlatego od dawana znany jest przesąd, że zabicie biedronki sprowadza nieszczęście. • Czy wiecie, że młode biedronki są żółte i wcale nie mają kropek? Ale szybko zmieniają się w czerwone z czarnymi kropkami. • Liczba kropek wcale nie oznacza wieku biedronek. • Żółto-czerwona ciecz wydzielana przez stawy odnóży biedronki działa odstraszająco na wiele zwierząt. Gdy biedronka ją wydziela, daje znać otoczeniu, że czuje się zagrożona. • W krajach tropikalnych, można znaleźć biedronki zielone czy też niebieskie! • Biedronka odżywia się mszycami oraz innymi szkodnikami roślin, dlatego też jest mile widziana u ogrodników. 

 

14.05.2020

Zestaw zabaw ruchowych

Zabawa orientacyjno porządkowa  „Na łące – Dzieci reagują na sygnał dźwiękowy: na dźwięk kołatki ( stukamy 2 klockami)– skaczą jak żabki, na dźwięk trójkąta (zamiast trójkąta 2 łyżki) – fruwają jak motyle z rozpostartymi skrzydłami, na dźwięk tamburyna ( 2 pokrywki lub łyżki drewniane) – przykucają (siadają na liściu jak biedronki)

Zabawa bieżna z elementami równowagi„Bocian – Dzieci swobodnie biegają, udają, że są bocianami. Na hasło:Bocian! zatrzymują się i stają na jednej nodze – starają się utrzymać równowagę.

Zabawa z elementami czworakowania „Wesołe biedronki” – Dzieci chodzą na czworakach. Na hasło: Wesołe biedronki! kładą się na plecach – ramiona i nogi wyprostowane.

Zabawa skoczna „Żabki na linie” – dzieci ustawiają się na końcu skakanki. Na sygnał, po kolei, przeskakują obunóż wzdłuż skakanki, raz z jednej strony raz z drugiej.

Ćwiczenie stóp Zbieramy kwiaty” – rozkładamy woreczki z grochem lub apaszki. Dzieci spacerują na bosaka. Na hasło Zbieramy kwiaty! dzieci podbiegają do woreczka i podnoszą go stopą.

Zabawa uspokajająca przy spokojnej muzyce – dzieci  naśladują jak chodzą słonie i jak poruszają się motyle, po czym kładą się na dywanie i odpoczywają.

https://www.youtube.com/watch?v=egB_dQqRXTw

Mieszkańcy łąki z papierowych pasków / pomysły zabaw / zabawy plastyczne https://www.youtube.com/watch?v=ac005YUARcc

Drodzy Rodzice!

Danuta Smarzyńska – dyrektor Szkoły Języków Obcych Profilingua /Empik/ wysłała informację dotyczącą zapisania dziecka na bezpłatne zajęcia on-line z języka angielskiego. Zainteresowanych rodziców prosimy o jak najszybszy kontakt telefoniczny 605 110 177 w celu uzgodnienia jeszcze w maju zajęć. Oto treść nadesłanej informacji:

Chcemy wspomóc w nauczaniu języków obcych dzieci w okresie pandemii jako lider edukacji językowej w Europie Środkowo-Wschodniej z ponad 30 letnim doświadczeniem w nauczaniu języków, nasza kadra to eksperci z doświadczeniem w nauczaniu dzieci i młodzieży.

Oferujemy :

Bezpłatne, niezobowiązujące 2 tygodnie zajęć on-line (1 raz w tygodniu) Disney English/SMILE dla dzieci przedszkolnych i szkolnych jako prezentację wsparcia nauki najmłodszych w okresie pandemii, w ramach kursu Disney English/SMILE on-line . Zapraszamy dzieci wraz z rodzicami. Zainteresowanym osobom wyślemy link do zajęć . Prosimy o kontakt tel. 605 110 177 Szkoła Języków Obcych Profilingua Gniezno.

www.profi-lingua.pl

www.disneyenglishkursy.pl

13.05.2020

Motylki na kwiaty!” – ćwiczenia oddechowe. Dzieci otrzymują duży szablon kwiatka oraz kolorowe motylki. Za pomocą powietrza dmuchanego przez słomkę starają się umieścić każdego motyla na kwiatku. 

„Dokończ zdanie”- zabawy językowe:

o   Czerwony jak …(serce, biedronka, )

o   Zielony jak.. (żaba, trawa, liść)

o   Brązowy jak… (muszla ślimaka, czekolada, ziemia)

o   Niebieski jak…. (skrzydła, niebo, chmurka, kwiat)

o   Żółty jak… (słońce, mlecz, brzuch pszczoły)

o   Kolorowy jak….(tęcza, motyl)

Zabawa ruchowa – naśladowanie  ruchem, gestem motylka, ślimaka, żabkę.

Stemplowana łąka” – praca plastyczna.

-zgniatamy białą kartkę, maczamy w zielonej farbie,

-stemplujemy łąkę przy pomocy pogniecionego papieru oraz patyczków kosmetycznych.

https://www.youtube.com/watch?v=q85x875FfGc

Złap motyla” – zabawa z elementem wspinania. Dzieci wspinają się na palcach, naśladując łapanie motyla, po czym wykonują siad skrzyżny. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Propozycja zadań dodatkowych – „Moja łąka” malowanie farbą plakatową za pomocą palców, widelca, patyczków higienicznych.

„Kolorowa łąka”

https://www.youtube.com/watch?v=SNzyiETq45Y

12.05.2020

Posłuchajcie piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo

BAL NA ŁĄCE”
Słowa i muzyka T. Wójcik

Kiedy świeci słoneczko,
to na łące nad rzeczką
świerszcze stroją skrzypeczki
do wiosennej poleczki.

Dylu, dylu – już grają, grube bąki śpiewają,
myszki tańczą poleczkę
sapiąc przy tym troszeczkę.

A trzy małe biedronki
nie chcą tańczyć tej polki.
I czekają na walca,
aby tańczyć na palcach.

Odpowiedzcie na  pytania:

  • Jakie owady występują w piosence?
  • Ile jest biedronek?
  • Gdzie są te owady?

Potańczcie razem, pobawcie się przy muzyce.

Zabawa muzyczna do piosenki „Bal na łące”. Tworzenie dźwięków za pomocą przedmiotów codziennego użytku, np. plastikowych butelek po jogurcie czy napoju wypełnionych ryżem lub grochem. Podczas grania drugiej zwrotki dziecko może wydobywać dźwięki z wykonanych instrumentów.

Może narysujecie własną łąkę?

Zobaczcie jak to się robi:

https://www.youtube.com/watch?v=fFXfR7-PhW8

11.05.2020

Posłuchajcie uważnie wiersza 

,,Łąka”.

Na łąkę trzeba iść rano
Kiedy jeszcze jest rosa.

Cichutko przystanąć – i słuchać
Jak brzęczy pszczoła jak bąk jak osa.
Patrzeć jak skrzydła motyli
Zamykają się i otwierają
Jak mała biedronka
Na łódce z listka płynie
Po zielonym kołysaniu.

A potem trzeba się pochylić
Nad każdym kwiatem
I zapytać jak mu na imię.

Odpowiedzcie na  pytania:

– O jakim miejscu była mowa w wierszu?
– Co można spotkać na łące?
– Jakie chronione kwiaty oraz owady można spotkać na łące?
– Kto mieszka na łące?
– Dlaczego należy się tam zachowywać cichutko?

Pobaw się w zabawę dźwiękonaśladowczą „Odgłosy łąki”.

Rodzic pokazuje obrazek lub nazywa słownie „mieszkańców łąki” i pyta czy dziecko wie, jakie dźwięki oni wydają (żaba –„ kum”, bocian- „kle”, pszczoła – „bzy”, konik polny – „cyk” owca – „me”, krowa – „ mu”, ptaki –„ ćwir” itd.). Wspólne powtarzanie dźwięków wydawanych przez owady i zwierzęta; z różną intonacją. Następnie dziecko zamienia się w podane zwierzę i naśladuje je głosem i ruchem.

Zabawa plastyczna „Biedronka”

https://mamatosiaczka.blogspot.com/2017/04/szybka-biedronka-z-papieru-jak-zrobic.html

08.05.2020

Naśladuj ruchy zgodnie z wierszem (piosenką) „Cztery krasnoludki”.

1. Były sobie cztery krasnoludki
jeden duży, a drugi malutki.
Trzeci leciutki, jak skrzydła motylka,
czwarty chudy, jak szpilka.

2. Poszły do lasu cztery krasnoludki
jeden duży, a drugi malutki.
Trzeci leciutki, jak skrzydła motylka,
czwarty chudy, jak szpilka.

3. Zobaczyły wilka cztery krasnoludki
jeden duży, a drugi malutki.
Trzeci leciutki, jak skrzydła motylka,
czwarty chudy, jak szpilka.


4. Uciekają z lasu cztery krasnoludki
jeden duży, a drugi malutki.
Trzeci leciutki, jak skrzydła motylka,
czwarty chudy, jak szpilka.

5. Są już w domku cztery krasnoludki
Jeden duży ,a drugi malutki
Trzeci leciutki, jak skrzydła motylka
Czwarty chudy, jak szpilka.

6. Idą spać cztery krasnoludki
Jeden mały ,a drugi malutki
Trzeci leciutki, jak skrzydła motylka
Czwarty chudy, jak szpilka

Do następnej zabawy matematycznej ,, Pachnące kwiatki’’potrzebne będą 3 wazoniki (wycięte z papieru) i 3 kwiatki, każdy z inną liczbą płatków (2,3,4). Dziecko przelicza i wkłada  kwiatki do odpowiednich wazoników – z 2, 3, 4,  kropkami.

Rymowanka – pokazywanka ,,Jedna głowa i dwie nogi’’– dziecko pokazuje wymieniane części ciała
I. Jedną głowę, jeden nosek, jedną buzię mam
I dwie ręce i dwie nogi, maszeruję sam
Tup- 3 x
II. Mam dwa oczka i dwa uszka, dwa kolanka mam
Jedną szyję, jeden brzuszek i na brzuszku gram
Bam- 3x
III. Jedno czoło, jedną brodę, jedne plecki mam
Dużo włosów, dużo zębów
I języczek mam
La- 3x

Wskaż myszkom drogę do ich norek. Pokoloruj.

07.05.2020

Zestaw zabaw ruchowych

Zabawa orientacyjno porządkowa  „Balonik” – do zabawy potrzebne będą napompowane baloniki. Na hasło „Leci balonik” dzieci swobodnie biegają. Na hasło „Wylądował balonik!” – robią przysiad z balonikiem.

Zabawa z elementami biegu „Nie uciekaj . Dzieci trzymają przed sobą balonik. Na sygnał odbijają balonik i starają się go złapać.

Zabawa z elementami chodzenia na czworakach „Balonowa głowa”.  Dzieci   chodzą na czworakach, tocząc przed sobą głową balonik.

Zabawa z elementami skoku  „Lekkie baloniki. Dzieci podbijają balonik do góry i podskakują, żeby go złapać.

Zabawa z uspokajająca „Zmęczone baloniki. Dzieci kładą się na plecach. Baloniki trzymają przed swoimi twarzami. Wciągają powietrze nosem i na sygnał wypuszczają je ustami – puszczają baloniki i dmuchają na nie tak, aby uniosły się.

Śpiewanki gimnastykowanki – „Śpiewające brzdące”

https://www.youtube.com/watch?v=Fm3ee-O7H7w

06.05.2020

Posłuchajcie wiersza

Barwy ojczyste”

Powiewa flaga,

gdy wiatr się zerwie.

A na tej fladze

biel jest i czerwień.

Czerwień to miłość

biel – serce czyste.

Piękne są nasze

barwy ojczyste.

Odpowiedzcie na  pytania:

  • Jakie kolory są na fladze Polski?
  • Co oznacza kolor biały?
  • Co oznacza kolor czerwony?
  • Jakie są nasze barwy ojczyste?

Wykonaj flagę Polski, możesz pomalować farbami  lub wykleić kawałkami wycinanki w odpowiednich barwach według wzoru. 

  • flaga biało-czerwona odróżnia Polaków od obywateli innych krajów,
  • bywa wywieszona podczas ważnych świąt państwowych i przyjazdu ważnych gości,
  • jest banderą na statku,
  • jest symbolem dla sportowców na zawodach międzynarodowych,
  • jest znakiem jakości na polskich produktach.

05.05.2020

Zabawa utrwalająca części ciała – „Rączki”

https://www.youtube.com/watch?v=qhvS9qq8_g8

Rączki”

Rączki robią: klap, klap, klap
Nóżki robią: tup, tup, tup
Tutaj swoją główkę mam
A na brzuszku: bam, bam, bam
Buzia robi: am, am, am
Oczy patrzą tu i tam
Tutaj swoje uszy mam
I na nosie sobie gram.

Posłuchajcie piosenki „Poleczka”

https://pl.pinterest.com/pin/539024649131933625/

1. Mam barwną spódniczkę
Mam białą bluzeczkę
W tym ludowym stroju
zatańczę poleczkę

Ref. Raz i dwa i raz i dwa
Taką polkę każdy zna
Raz i dwa i raz i dwa
Taką polkę każdy zna

2. Mam wysokie buty
Kapelusz z piórkami
Patrzcie jak poleczkę
tańczę razem z wami

Ref. Raz i dwa i raz i dwa
Taką polkę każdy zna
Raz i dwa i raz i dwa
Taką polkę każdy zna.

Zaproście do zabawy i tańca rodziców lub rodzeństwo.

A teraz zagadka:
Pytanie nietrudne-każdy to przyzna,
jak się nazywa nasza ojczyzna?

Zadanie dodatkowe „Orzełek”

 

04.05.2020

W tym tygodniu zajmiemy się tematyką związaną z Polską – naszą Ojczyzną.

Słuchanie wiersza „Kto Ty jesteś?”. W. Bełzy

Posłuchajcie uważnie wiersza….

https://www.youtube.com/watch?v=58IaxG-4S3M

 Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swymi.
— W jakim kraju?Z
— W polskiej ziemi.
— Czym ta ziemia?— Mą Ojczyzną.
— Czym zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.

— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.

Odpowiedzcie na  pytania:

• Kto Ty jesteś? 

• Jaki znak Twój? 

Obejrzyj mapę Polski. Postaraj się wskazać najdłuższą rzekę Polski Wisłę i stolicę Polski Warszawę.

 

30.04.2020

Zestaw zabaw ruchowych

Zabawa orientacyjno porządkowa  „Zabawki” – przy muzyce dzieci  poruszają się, podskakują swobodnie. Kiedy muzyka milknie, postępują zgodnie z poleceniami: chodzą ciężko jak misie, tańczą lekko jak lale, turlają się jak piłki, podskakują jak pajacyki.

Ćwiczenie wyprostne ,,Marsz wielkoludów”. Dzieci chodzą na palcach, jednocześnie wy  ciągając ręce do góry i naśladując wielkoluda. 

Ćwiczenie z elementem skoku ,,Skoki zająca”. Dzieci naśladują ruchy zająca, przenosząc ręce do przodu z jednoczesnym prostowaniem nóg.

Ćwiczenie mięśni brzucha ,,Jazda na rowerze”. Dzieci leżą na plecach z nogami ugiętymi i uniesionymi nad podłogę. Naśladują jazdę na rowerze, zataczając jednocześnie stopami obszerne koła. Jadą w normalnym tempie, potem powoli (pod górkę) i szybko (z górki).

Ćwiczenie równowagi ,,Bociany na łące”. Dzieci stają wyprostowane i naśladują bociana, unosząc jedną nogę do góry z jednoczesnym rozłożeniem rąk w bok. Starają się utrzymać się w tej pozycji jak najdłużej.

Zabawa z elementami rzutu ,,Celowanie do kosza”. Na polecenie dzieci rzucają piłeczkę lub woreczek do kosza (lub innego pojemnika). Zabawę powtarzamy kilka razy, wykonując rzuty prawą i lewą ręką, na zmianę.

Zabawa wyciszająca – ,,Słońce wschodzi i zachodzi” Gdy słonko świeci dzieci biegają wesoło na łące, gdy zachodzi –zasypiają – leżenie na plecach i oddychanie (wdech nosem, wydech ustami). Powtarzamy 3 razy.

Śpiewanki gimnastykowanki – „Śpiewające brzdące”

https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8

Drodzy Rodzice! Drogie Dzieci!

Zespół MOZAIKA, organizatorzy cyklicznych spotkań artystyczno-muzycznych w przedszkolu zapraszają za naszym pośrednictwem do wspólnego śpiewania, tańczenia. Zachęcają do udziału w spotkaniach ze sztuką online na kanale na YouTube:

lub stronie na Facebooku:
Ponadto, jeżeli chcieliby Państwo wesprzeć Mozaikę zapraszamy tutaj:
Czym właściwie jest Patronite.pl? To platforma założona po to, by łączyć artystów z osobami, które chcą ich wesprzeć finansowo w zamian za określone nagrody. Koniecznie wejdźcie, by zobaczyć co MOZAIKA  przygotowała. 
29.04.2020
Taniec przyklejaniec”. – zabawa ze śpiewem TUTAJ
Praca plastyczna – wiosenne drzewko z rolki
Całą rolkę nacinamy z jednej strony. następnie wycinamy prostokąt z zielonej krepy tak, by wystawał i tworzył konar. Teraz tylko ozdabiamy nasze drzewo różnymi kolorami (doklejamy) i gotowe.
Materiały:
  • rolka po papierze toaletowym
  • zielona bibuła , krepa
  • klej
  • nożyczki
  • kolorowe skrawki papieru

Zabawa ruchowa – „Pochód drzew”

Dzieci – drzewa maszerują po obwodzie koła w rytm akompaniamentu. Idą na palcach , z ramionami wysoko uniesionymi w górę – to są wysokie, smukłe topole. Następnie idą pochylone do przodu, z opuszczonymi rękoma – to są wierzby płaczące. Gdy akompaniament cichnie – dzieci zatrzymują się i stoją w bezruchu.

„Przywitaj się z powietrzem” – wdychają i wydychają powietrze, wykonują kilka skłonów, przysiadów, podskoków i wymachów.

Inne propozycje wykonania drzewka z rolki.
Różane drzewko z rolki, praca plastyczna – przestrzenne drzewko 3D, praca przestrzenna, drzewko szczęścia.
Drzewko z rolki, bibuły, i guzików
28.04.2020
Zabawa „Muzyczny stop!”

Zabawa oddechowa „Spotkanie z wiosną” B.Forma

Ciepły wietrzyk powiał dzisiaj. ( nabieramy powietrze nosem, wypuszczamy ustami, naśladujemy wiatr)

Kap, kap, deszczyk wiosenny pada. (lekko stukamy palcami o podłogę)

Słychać jak śpiewają ptaki. ( naśladujemy gwizdanie)

Pachną kwiaty, rośnie trawa. (naśladujemy wąchanie kwiatów, przechodzimy

Słonko rano wcześnie wstaje do przysiadu, powoli wstajemy, unosimy ręce w

i promyki swe wysyła. górę, poruszając rękami w nadgarstkach- rośnie

Już pracują mrówki w lesie, trawa)

miło z wiosną dzień zaczynać. ( słonko wstaje- przeciągamy się )

Wspólne śpiewanie piosenki „Wiosna, urodziły się motyle” 

Wiosna, wiosna urodziły się motyle, wiosna, wiosna tęczą wita nas,
wiosna, wiosna przyleciało ptaków tyle,
wiosna, wiosna to słoneczny czas.

Ref: (dowolne improwizacje ruchowe dzieci przy muzyce)

Wiosna, wiosna urodziły się motyle, wiosna, wiosna tęczą wita nas,
wiosna, wiosna przyleciało ptaków tyle,
wiosna, wiosna to słoneczny czas.

https://www.youtube.com/watch?v=eXTBJkvsWsk

27.04.2020

Rozwiążcie zagadkę:

Spotkasz go w ogrodzie

gdzie pracuje co dzień

Dba o krzaki i kwiatki

sadzi rośliny z użyciem łopatki.

Nazwijcie osoby znajdujące się na obrazkach i opowiedzcie o wszystkich elementach ich ubioru.

– Pan, który pracuje w ogrodzie to?

– Pani, która pracuje w ogrodzie to?

– Spodnie do pracy w ogrodzie nazywają się?

Co ogrodnik robi w ogrodzie?

 

„Na ogrodowej ścieżce” – zabawa ruchowa z elementami równowagi. Z dwóch długich skakanek wytyczamy  ścieżkę o szerokości około 20 – 30 cm. Dzieci idą jedno za drugim środkiem ścieżki tak, aby nie przekroczyć bocznych linii.

Narzędzia ogrodnicze 

„Jakie prace ogrodowe można wykonać przy pomocy prezentowanych narzędzi?”

 Metalowymi narzędziami ogrodniczymi mogą posługiwać się tylko dorośli.

Zakładamy zielony ogródek w swoim domu.

Sadzenie cebuli: wsypujemy ziemię do doniczki, sadzimy cebulę, podlewamy, ustawiamy doniczki na parapecie.

Wysiewanie rzeżuchy:  Potrzebne będą plastikowe pojemniczki po jogurtach, albo małe słoiczki, płatki kosmetyczne, nasiona i oczywiście woda. Dno pojemniczka wykładamy płatkami kosmetycznymi, nalewamy trochę wody  następnie sypiemy nasiona, które ponownie podlewamy  odrobiną wody  i gotowe…

24.04.2020

Zabawa z piosenką „Wszyscy są”.

Śpiewanie i ilustrowanie piosenki ruchem. 

https://www.youtube.com/watch?v=h9wMpq8kqkA

Wszyscy są, witam Was

zaczynamy już czas

jestem ja jesteś Ty 

Raz, dwa, trzy

Do następnych zabaw potrzebne będą: piłki małe i duże, klocki małe i duże, emblematy stworków małych i dużych, koszyki, pojemniki, lina.

Zabawa „Piłki i piłeczki” – klasyfikowanie piłek ze względu na wielkość (małe lub duże) – tańczą w rytm muzyki, na przerwę w muzyce wybierają sobie piłkę, następnie siadają na dywanie. Prosimy, by dziecko małą piłkę wrzuciło do małego pojemnika, a  dużą piłkę by wrzuciło do dużego pojemnika.

3. Zabawa klasyfikacyjna „Kolorowe klocki” – klasyfikowanie klocków ze względu na wielkość –  dzieci otrzymują klocki (małe i duże). Na słowa rymowanki:
Dużo klocków w koszu mamy
wszystkie (lub jeden, dwa, trzy…) małe/duże wyciągamy.
I do pojemnika wkładamy.

4. Zabawa klasyfikacyjna „Worek” – klasyfikowanie stworków ze względu na wielkość. Dzieci otrzymują stworki duże lub małe. Na słowa rymowanki chodzą po kole, na hasło „małe” stworki: wchodzą do środka worka (liny ułożonej w worek) dzieci, które mają zawieszony emblemat małego stworka.

Idzie drogą mały Olek.
Ma na plecach pusty worek,
a w ten worek przez otworek

wskoczy mały/duży stworek.

Zadania graficzne

  1. Uszereguj koniki od największego do najmniejszego.
  2. Uszereguj piłki od najmniejszej do największej.

Zadanie dodatkowe dla chętnych: 

Piłka nożna do wyklejania plasteliną lub kolorowania.

A teraz zaśpiewajmy piosenkę „Wiosenny spacerek”

https://www.youtube.com/watch?v=xeqFvkD_ErQ

23.04.2020

Zestaw zabaw ruchowych

Zabawa orientacyjno porządkowa  Ptaszki w gnieździe”. Ptaszki siedzą w gniazdach. Na sygnał wylatują z gniazd, krążą w rożnych kierunkach, a na zapowiedź „Do gniazd!” lub na inny sygnał dany przez prowadzącą – lecą na swoje miejsca, do swoich gniazd.

Ćwiczenie dużych grup mięśniowych  „Kwiaty rosną i więdną. Dzieci w przysiadzie podpartym – kwiaty zwiędły, powolny wyprost do stania – kwiaty rosną po deszczu.

Zabawa z elementami czworakowania   – kotki wygrzewają się na słońcu, turlają po podłodze, robią koci grzbiet. Na sygnał czworakują w różnych kierunkach. Kolejny sygnał zaprasza do zabaw na słonku.

Ćwiczenia tułowia – skłony  „Wąchamy kwiatypołączone z ćwiczeniem oddechowym. dzieci stoją w lekkim rozkroku. Na kolejne sygnały wykonują skłony w przód – zrywają kwiaty – i prostują się układając bukiet. Klęk – wąchanie kwiatów – wciąganie powietrza nosem, wypuszczanie wolno ustami i mówienie „a-psik”.

Zabawa z elementami równowagi „Wąska droga”. dzieci wracają do domu wąską krętą ścieżką. Chód po torze krętym pojedynczo. Gdy dojdą do domu odpoczywają.

Zabawa bieżna. Na łące pasą się konie. Bieg i chód w różnych kierunkach. Koniki biegają kłusem i idą stępa.

Zadanie dodatkowe – wykonanie – „Czarodziejskiej różdżki wiatru”. Do jej wykonania potrzebny będzie patyk, krepa i klej. Wycinamy paski krepy i naklejamy na koniec patyka. Po wyschnięciu można wypróbować różdżkę podczas zabawy na powietrzu

22.04.2020

Wysłuchanie zagadki

Nie ma ust – a dmucha
Nie ma skrzydeł – a leci
Czasem mrozi, czasem chucha
Co to? Czy odgadną dzieci?

Zabawa  Szukamy powietrza wokół nas”

Dziecko otrzymuje foliową torebkę. Trzymając je za uchwyty porusza się po pokoju.  Na sygnał szybko zamyka torbę. Co jest w torbie?

Wiersz 

.

„ Pobawić się z powietrzem”
Gdybym miał namalować
Powietrze,
Namalowałbym wiatr.
I cóż jeszcze?
Może piórko
Albo dmuchawce?
Może obłok,
Spadochron? Latawce?
Może jednak samolocik zrobię
I pobawię się z powietrzem
Na dworze.    

Maria Lorek

Rozmowa inspirowana pytaniami:

• Jak wygląda powietrze?
• Czy można je złapać?
• Gdzie znajduje się powietrze?
• Czy widzimy powietrze?
• Zabawa w „zatkany nos”. Prosimy  dziecko o zatkanie palcami nosa, następnie zadajemy pytania:
• Czego nie możemy robić kiedy mamy zatkany nos? 
• Czym oddychamy? 
• Co by się stało gdybyśmy dłużej trzymali zatkane nosy? 

Zabawa „Co lata, co spada?”
Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem przedmiotów (piórka, piłeczki, statki, waciki). Dzieci eksperymentują i sprawdzają opadanie i wznoszenie się różnych przedmiotów: piórka, noski, wstążki bibuły, wiatraczki.  Demonstrujemy jak należy wykonać ćwiczenie oddechowe: nabieramy powietrze nosem, wypuszczamy ustami.

Zabawy  badawcze „Gdzie jest powietrze?” – do tej zabawy potrzebne będą: słomki,  strzykawki, balony).

Każde dziecko otrzymuje słomkę, pochylając się nad kubeczkiem jeden koniec słomki zanurza w wodzie, a w drugi dmucha. Obserwuje co się dzieje. Z wody wydobywają się pęcherzyki powietrza.

Dziecko trzyma w ręce strzykawkę, wyciąga tłoczek nabierając powietrza do strzykawki. Następnie otwór z drugiej strony zatyka palcem i próbuje wcisnąć tłoczek do środka. Dziecko przekonuje się, że nie można wcisnąć tłoczka do końca. Po puszczeniu tłoczka przez dziecko, tłoczek sam wysuwa się na zewnątrz.

Dziecko nadmuchuje balon, gdy coraz większy, zawiązujemy go tasiemką.

https://www.youtube.com/watch?v=2-NU0LrDDIA

21.04.2020

Zapraszamy wszystkich na wiosenny spacer:

Jaka piękna łąka, trawka się zieleni. Wdychamy zapach wiosny ( wdech i wydech powietrza – ćwiczenia oddechowe). Coś się poruszyło? To żaby, które obudziły się z zimowego snu i wesoło kumkają skacząc po całej łące – (wykonujemy żabie podskoki i mówimy „kum – kum, rech – rech – ćwiczenia artykulacyjne). Nagle wśród żab zapanował niepokój, usłyszały znajomy głos „kle, kle, kle”. To bociany przyleciały i brodzą po łące (chodzenie z wysokim unoszeniem kolan ) szukając żab. Ale wszystkie żabki się schowały więc bociany pokiwały głowami i odleciały na inną łąkę (wymachy ramion góra – dół).

Przypomnijcie sobie piosenkę „Wiosenny spacerek”

https://www.youtube.com/watch?v=xeqFvkD_ErQ

Tup, tup, tup. (bis)

cieplutkie słońce świeci,

na wycieczkę poszły dzieci

z naszego przedszkola. (bis)

Tup, tup, tup. (bis)

Tu fiołek, tam pierwiosnek,

widać wiosnę, słychać wiosnę

w lesie i na polach. (bis)

Ćwir, ćwir, ćwir. (bis)

Jaskółeczka czarna, mała

z ciepłych krajów przyleciała,

gniazdo swe buduje. (bis)

Odpowiedzcie na pytania: Gdzie poszły dzieci? Jakie zobaczyły kwiatki? Jak nazywa się ptaszek, który przyleciał do nas z ciepłych krajów? Jak wygląda ten ptaszek? 

Zaśpiewajcie piosenkę, wmyślcie do niej swój własny taniec.

Do następnej zabawy potrzepane będą wstążeczki lub apaszki, które zamienią się w kolorowe motylki. Słuchając utworu muzycznego poruszajcie  swoimi „motylkami” raz wysoko a raz nisko.

https://www.youtube.com/watch?v=SQh1zztmpEk

Do tej zabawy można również wykorzystać poprzedni utwór – zabawa twórcza „Rosnące kwiaty”

Dzieci otrzymują po jednej chustce, którą zgniatają w dłoniach i gdy muzyka jest cicha przysiadają  zamieniając się w drzemiące kwiaty.

Gdy usłyszą muzykę głośną – podnoszą się , ,,kwiaty powoli  rosną i rozkwitają” – dzieci otwierają delikatnie dłonie z chustkami.

 

20.04.2020

Zagadka o wodzie 

Służy do mycia, służy do picia.

Bez niej na Ziemi nie byłoby życia?

Posłuchajcie dźwięków wody, postarajcie odgadnąć ich pochodzenie.

http://static.scholaris.pl/resource_imp/104/104154/PLIKI_1/ABC02302.ogg

Badamy wodę 

  • Obserwacja wody (określanie koloru, wyglądu, stanu skupienia)
  • Wąchanie wody  (określanie zapachu).
  • Próbowanie wody (określanie smaku).

Obejrzyjcie  krótki film pt: „Obieg wody w przyrodzie”

https://www.youtube.com/watch?v=EXfEySFqfyQ

Rozmowa z dziećmi na temat znaczenia wody dla ludzi, zwierząt i roślin  i o konieczności jej oszczędzania.

Ruch twórczy – przedstawianie czynności przy których wykonywaniu  potrzebna jest woda np. myjemy ręce, zęby, pierzemy, pijemy wodę, pływamy, podlewamy kwiaty.

Wesołe zabawy z wodą:

  • Doświadczenie z pływaniem i tonięciem przedmiotów: korek, źdźbło trawy, moneta, kamyk, kartka papieru.

Wymień przedmioty, które pływają po wodzie i te, które zatonęły.

Do następnych doświadczeń można wykorzystać między innymi takie produkty jak: cukier, sól, kawa, ryż, mąka, piasek, kasza.

  • Doświadczenie z rozpuszczaniem się różnych produktów w wodzie.
  • Określcie co rozpuszcza się w wodzie, a co pozostaje na dnie.

    Zabawa twórcza  szukanie odpowiedzi na pytanie : „Co by było gdyby na całym świecie zabrakło wody”.

„Schowaj się przed deszczem”  – zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami dźwiękonaśladowczymi.
Słońce świeci – marsz przy muzyce. Na przerwę w muzyce, oznaczającą deszcz dzieci chowają się w „domkach” 
Siedząc obserwują deszcz: siad skrzyżny i naśladowanie odgłosów deszczu za oknem.
Kap, kap, kap – pukanie rozłożonymi dłońmi o uda
Puk, puk, puk – dłonie w piąstkę , stukanie kostkami palców o podłogę
Szu, szu ,szu  – pocieranie dłonią o dłoń
Chlup, chlup, chlup – klaskanie dłońmi nad głową / jak najwyżej.

Pokoloruj i dorysuj rybki.

17.04.2020

Zaśpiewaj piosenkę o bocianie

https://www.youtube.com/watch?v=MXOs1LGO1JM

Zabawa klasyfikacyjna „Grządki z kwiatkami” – rozkładamy na dywanie 4 obręcze ( kółeczka) i wyjaśniamy, że są to grządki, na których dzieci posadzą kwiatki. Każdy kwiatek ma inny kolor płatków, dzieci segregują kwiatki, wkładając je do odpowiednich obręczy. Wspólnie przeliczają ilość kwiatków w obręczach.

 Zabawa orientacyjno-porządkowa „Żabki” – dzieci zamieniają się w żabki, które skaczą po ogródku przy dźwiękach muzyki, na sygnał (przerwa w muzyce) żabki stają nieruchomo chowając się przed bocianem.

Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową „Co się zmieniło?” – pokazujemy dz. narysowaną grządkę z 3 kwiatkami, dzieci liczą kwiatki, określają ich kolory i wielkość, następnie zakrywamy obrazek i zmienia np. ilość kwiatków, a dzieci rozpoznają, co się zmieniło, starając się używać nazw liczebników porządkowych.

Zabawa – opowieść ruchowa „Wiosenne czarowanie”. Każde dziecko dostaje kolorowy krążek (lub obręcz) i „zamienia” go w przedmiot zasugerowany przez dorosłego naśladując różne czynności:
Wczesnym rankiem obudziło się słoneczko i zaświeciło na niebie, obudziły się kwiatki i zaczęły obracać swoje główki do słoneczka.  Obudziły się też kotki na podwórku, mama przyniosła dla nich miski z mlekiem i kotki zaczęły pić. Na drzewie spały w gniazdkach ptaszki, przetarły swoje oczka i poruszały skrzydełkami, w domu wstały dzieci, poszły do łazienki i przeglądały się w lusterku. Kiedy dzieci były gotowe, wsiadły do samochodu taty. W przedszkolu dzieci bawiły się instrumentami, grały na bębenku. Na obiad była pyszna zupka, którą dzieci zjadły z talerzy z apetytem, kiedy zjadły obiad, położyły się na leżaczkach i przytuliły się do poduszek. Gdy dzieci wracały z przedszkola, zaczął padać deszcz i musiały rozłożyć parasole.Wieczorem dzieci siedziały na poduszkach i rysowały palcem w powietrzu małe i duże kółeczka.

Zabawa matematyczna „Grządki Oli” ćwicząca umiejętność dostrzegania rytmu i kontynuowania go. Każde dz. otrzymuje pasek papieru (grządka), na którym nalepione są kwiatki w odpowiednich sekwencjach (np. czerwony – żółty- czerwony). Dorosły wyjaśnia, że Ola sadzi kwiatki na swojej grządce w określonej kolejności i prosi dzieci, aby pomogły Oli dokończyć sadzenie kwiatków zachowując odpowiedni rytm. Dla chętnych dzieci są też przygotowane trudniejsze zadania (np. rytm złożony z 3 kolorów lub kwiatów małych i dużych).

Pokoloruj obrazek, postaraj się zachować rytm w trakcie kolorowania kwiatków np. czerwony, żółty, czerwony.

16.04.2020

Zabawy ruchowe w domu

 „Na łące” dziecko – skacze jak żabki,  – fruwa jak motyle z rozpostartymi skrzydłami,  przykuca (siada na liściu jak biedronki).

,,Kto potrafi tak jak ja” dziecko próbuje utrzymać równowagę podczas naśladowania czynności demonstrowanych przez dorosłego: rysowania na podłodze kółka palcami stóp – stania na jednej nodze jak bocian – podnoszenia kolana i przekładania pod nim woreczka lub małej piłeczki.

Zabawa z elementami skoku i podskoku

„Po równiutkiej dróżce”

Idą dzieci równą drogą.

Po kamyczkach iść nie mogą,

po kamyczkach hop, hop, hop,

do dołeczka skok.

Zwykły krok w rytmie wierszyka, 3 podskoki w miejscu, przysiad podparty:

Pora wracać. Kto się znuży,

ten odpocznie po podróży.

Dom już blisko… nogi w ruch 

kto zwycięży – zuch!

Jazda na rowerze dziecko otrzymuje do rąk  zwiniętą gazetę, która jest „kierownicą”. „Rowerzyści” poruszają się po „ulicy”, kiedy rodzic  trzyma w górze zielona kartkę . Kiedy kartka zmienia się na  czerwoną  – „rowerzyści” zatrzymują się. Na hasło „skręcamy” dziecko bierze „kierownicę” w jedną rękę , drugą wyciąga w bok informując, że zamierza skręcić.

(Przed zabawą rodzic  przedstawia dziecku  ilustrację na której widać skręcającego rowerzystę. Następnie demonstruje jak rowerzysta skręca w prawo, lewo.) Na hasło „pompujemy koła”, dziecko  przechodzi na pobocze „jezdni” (można je zaznaczyć kładąc sznurek ). wykonują ruchy naśladujące pompowanie.

 „Pszczoła – Dziecko „pszczoła” porusza się  dowolnie po pokoju. Rodzic mówi o  czynnościach, które ma wykonać dziecko „pszczoła „

•   pszczoła odpoczywa – przejście do leżenia

•   pszczoła zbiera nektar – powoli poruszają rękami „skrzydłami”, kilka kroków w miejscu, przysiad

•   pszczoła jest zła – energiczne poruszanie zaciśniętymi pięściami, bieg w miejscu, powtarzanie zgłoski „bz, bz”.

Na zakończenie „gimnastyka buzi i języka”

„Miś idzie na spacer”- język dziecka zamienia się w misia a buzia domkiem. Rodzic czyta opowiadanie a dziecko pokazuje:

Miś obudził się wcześnie rano, przeciągnął się trochę i poziewał. Zrobił poranną gimnastykę – kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach), troszkę pobiegał(wypychanie językiem policzków).Na śniadanie zjadł słodki miód(oblizywanie warg).Potem umył ząbki(oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych a następnie otwartych ustach).Wyjrzał przez okno(wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej).Zobaczył Zosię i Jacka. Przesłał im całuski (cmokanie ustami-naśladowanie posyłania całusów).Dzieci zaprosiły go na spacer do lasu.

15.04.2020

Taniec przyklejaniec”. – zabawa ze śpiewem TUTAJ

Hiacynty – dziecko opisuje ich wygląd, określa kolor, kształt płatków, zapoznaje się z budową rośliny.

Zabawa ruchowa – „Rośniemy” – dziecko jest maleńką cebulką, z których wyrośnie kwiat – siad skulny. Przy akompaniamencie muzyki bardzo powoli zaczyna rosnąć podnosząc się do góry coraz wyżej. Unosząc ręce i stojąc na placach dziecko „kwiat” kołysze się, wystawiając główkę do słońca. Po chwili znów powoli wracając do wcześniejszej pozycji.

Wykonanie hiacynta z rolki po papierze toaletowym i krepy.

Do rolki doklejamy gazetową kulkę, żeby zamknąć wlot i oklejamy kawałkiem zielonej, gładkiej bibuły. Na przygotowaną rolkę naklejamy pogniecione kawałki bibuły marszczonej lub kulki z krepy. Z zielonego arkusza bloku technicznego wycinamy liście i doklejamy za pomocą taśmy dwustronnej na dole rolki. Gotową kompozycję można umieścić w koszyczku z papierowej wikliny lub gotowej doniczce.

Sylwetę hiacynta można także wykleić kulkami plasteliny.

14.04.2020

  1. Rozwiążcie wiosenną zagadkę:

Ma czerwony dziób i nogi

zawsze chodzi zmyślony

i od rana do wieczora

szuka w trawie żab zielonych.

2. Posłuchajcie piosenki o bocianie 

https://www.youtube.com/watch?v=MXOs1LGO1JM

Kle, kle boćku, kle, kle.
Witaj nam bocianie.
Łąka ci szykuje,
łąka ci szykuje
żabki na śniadanie. (bis)

Kle, kle boćku kle, kle.
Witamy cię radzi.
Gdy zza morza wracasz, gdy zza morza wracasz
wiosnę nam prowadzisz. (bis)

Kle, kle boćku kle, kle.
Witaj na stodole.
Chłopcy ci szykują, chłopcy ci szykują
gniazdo w starym kole. (bis)

 

3.  Zabawa rytmiczna:

„Klaśnięcie, stuknięcie” – mama prezentuje dźwiękowy rytm: klaśnięcie, stuknięcie klockiem o blat stołu, klaśnięcie, stuknięcie… Dziecko zapamiętuje rytm i kontynuuje go razem z mamą. Potem próbuje go odtworzyć samodzielnie. Można stopniowo wprowadzać trudniejsze rytmy.

4.  Zabawa muzyczno – ruchowa

Na hasło stop – dzieci zatrzymują się, stają na jednej nodze naśladując bociana.
Na hasło start – poruszają się, jakby były ptaszkami.
Na hasło niedźwiedzie– poruszają się jak niedźwiedzie.
Na hasło hop – skaczą jak zajączki.

  5. Wykonajcie zadanie związane z Wielkanocą i zaśpiewajcie piosenkę „Pisanki, pisanki”

10.04.2020

  1. Zaśpiewajmy piosenkę „Pisanki, pisanki”

https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

2. Posłuchajcie opowiadania

„Bajeczka na Wielkanoc” 

Dostał Jaś od mamy farbki całkiem nowe
Wymalował na trzech jajkach wzorki kolorowe.Ułożył pisanki w świątecznym koszyku.
Te zaczęły się przechwalać
Narobiły krzyku
– Jestem w paski

– A ja w kropki

– Na mnie gwiazdka złota.

Jakie wzory i kolory, prześliczna robota
Ja piękniejsza, ja śliczniejsza
Wnet się posprzeczały.

Każda ładna, każda zgrabna.Chociaż każda inna
Żadna z was się o pierwszeństwo
Kłócić nie powinna.Chociaż każda inna

 

Żadna z was się o pierwszeństwo
Kłócić nie powinna.

 

– Policzcie, ile pisanek pomalował Jaś.
– Jaki wzorek miała pierwsza? (…druga?, …trzecia?)

3. Zabawa ruchowa z elementami liczenia
– podskocz 3 razy
– tupnij 1 raz
– zaklaszcz 2 razy

4. Połączcie  cienie z pisankami.

Taniec przyklejaniec”. Piosenka do posłuchania TUTAJ

Dzieci – pisklaki tańczą razem ze swoimi rodzicami – wykonując odpowiednie gesty do piosenki.

09.04.2020

Propozycje zabaw ruchowych

  1. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Dzieci i pszczoła”Dzieci biegają swobodnie „po łące”, a gdy usłyszą brzęczenie pszczoły, uciekają do domu (miejsce wyznaczone pod ścianą).
  2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Zrywanie kwiatów”. dzieci chodzą po „łące i zrywają kwiaty”. Gdy mają ich dużo, pokazują „bukieciki” w lewej i prawej ręce (wyprost z krótkotrwałym wzniesieniem rąk w górę). 
  3. Ćwiczenie równowagi „Bocian brodzi po łące”. Uniesienie kolana, wyprostowanie nogi w przód i postawienie jej z przeniesieniem ciężaru ciała. Po kilku krokach chodu bociana stanie jednonóż. ręce wyciągnięte   w przód wyobrażają dziób. Boćki klekocą – kle… kle… kle…
  4. Czworakowanie „Raki chodzą tyłem”. Dzieci swobodnie poruszają się na czworakach w różnych kierunkach.
  5. Bieg w różnych kierunkach: „Łapiemy motyle”. Na hasło „Hop!” – wyskok w górę z klaśnięciem nad głową (złapanie motyla).

08.04.2020

„Pisanki”

Leżą w koszyczku piękne pisaneczki.

kolorowe, malowane, ładnie układane.

Pierwsza ma kropeczki,

druga gwiazdki złote,

A na trzeciej siedzi 

malowany kotek.

W ten wielkanocny,

wielkanocny ranek

poukładam w koszu

śliczne jajka malowane,

kolorowe pisanki.  

                       K. Bayer

Do wykonania wielkanocnej pisanki potrzebny będzie kontur pisanki, kawałki kolorowego papieru, klej. Pisankę ozdobić można wykorzystując także i inne produkty, może to być np. ryż, kasza, przyprawy.

jajo-pisanka-2

07.04.2020

Na powitanie

Wszyscy są, witam Was

zaczynamy już czas.

Jestem ja, jesteś ty,

raz,dwa, trzy

PiosenkaPisanki, pisanki”

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki, jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

AUTOR TEKSTU: Krystyna Parnowska-Różęcka

Posłuchajcie piosenki 

 

Co było na pierwszej, drugiej, trzeciej, czwartej pisance?

Zabawy ruchowe

Pisanki” – dzieci otrzymują wycięte z kartonu dwie sylwety pisanek. Trzymając je w ręku poruszają się w dowolny sposób. Gdy usłyszą piosenkę siadają i palcem obrysowują sylwety pisanek leżących na podłodze. 

„Wyścig z pisanką” – dzieci otrzymują łyżkę z drewnianym, bądź plastikowym jajkiem; z którym należy przejść wyznaczony odcinek. Następnie odwracają się role i rodzic musi również przejść wyznaczony odcinek.

06.04.2020

Drodzy Rodzice zapoznajcie dziecko z wierszem D. Gellner

Wielkanocne kolory”

Na wielkanocnym stole

  kolor się miesza z kolorem.

Śmieją się z każdej strony

owsa wstążki zielone,

bazie, srebrne jak deszczyk …

I co jeszcze ?

Przy obrusie biała falbanka,

zloty dzwonek baranka

i tysiąc różnych kolorów

na świątecznych pisankach !

Porozmawiajcie na temat zbliżających się Świąt Wielkanocnych, o tradycjach, zwyczajach w waszych domach. Obejrzyjcie ilustracje przedstawiające pisanki, koszyczki ze święconką. Spróbujcie opisać co widzicie na zdjęciach.

Zabawa ruchowa

Postarajcie się naśladować gestami sposób poruszania się baranka, kurczaczka i zajączka.

Składanie obrazka z części.

Obrazki rozcinamy zgodnie z liniami i staramy się wspólnie je ułożyć.

Puzzle – zadanie dodatkowe

Narysujcie dowolny obrazek kredkami (może to być pisanka), potnijcie go na dowolną ilość części (nie może ich być zbyt dużo- od 3 do 5). I macie gotowe własne puzzle.

Miłej zabawy

03.04.2020

Na początek proszę o rozwiązanie zagadki:

Tak cichutko chodzi,
że go nikt nie słyszy.
I dlatego bardzo,
boją się go myszy.

Posłuchajcie  piosenki „Kotki dwa” i wskażcie części ciała.

02.04.2020

Zestaw zabaw ruchowych do wykonania wspólnie z rodzicami lub rodzeństwem.

W ćwiczeniach mowa jest o szarfach ale można zastąpić je wstążkami lub apaszkami.

Kotki na drzewa” 

Dzieci maszerują w rytm muzyki, na pauzę w muzyce stają na palcach unosząc ramiona do góry.

Koci spacer” – opowiadanie ruchowe na rozgrzewkę
Koty wstają rano i przeciągają się wyciągając wszystkie swoje łapki jak najdalej. Gdy już rozciągną się powoli wychodzą na spacer, rozglądają się na boki w poszukiwaniu myszek…

Kotki do miseczki”
na dywanie rozłożone są kolorowe szarfy – miseczki dla kotków (o jedną mniej niż dzieci), dzieci czworakując między szarfami w rytm muzyki, na pauzę każdy kotek musi jak najszybciej dobiec do wolnej miseczki. Kotek, który nie zdąży wykonuje cztery przysiady.

Kocie domki” 
Dzieci dobierają się w pary – jedno z dzieci jest mamą i robi domek wykonując skłon podparty, dzieci poruszają się po sali, na hasło – powracają do swoich domków. Zabawa powtarza się dwa razy i następuje zmiana.

Kot jest, kota nie ma” –zabawa ruchowa
Dzieci są myszkami, na hasło: Kota nie ma! Cichutko biegają po całej sali. Na hasło kot idzie: myszki chowają się, dzieci przykucają, obejmują rękami kolana i opuszczają głowy nisko.

Koci spacer” – masaż relaksacyjny w parach.

Rodzic i dziecko nawzajem „malują” sobie na plecach różne zachowania kotków.

01.04.2020

Koty – nasi „czworonożni przyjaciele”

Dziecko odpowiada na pytania dotyczące zachowania i wyglądu kota.

– Jak wygląda kot?
– Jak można opiekować się kotkami?
– Jak mogą  bawić się  wasze kotki?

Dziecko wskazuje części ciała kota.

-wykonuje ruchy zgodnie z rymowanką

Kot” – zabawa paluszkowa; rodzice wypowiadając słowa rymowanki, pokazują dzieciom, w jaki sposób należy układać palce:
Takie ma oczy (palec wskazujący łączymy z kciukiem,
następnie łączymy palce obu rąk, tworząc „oczy”)
Takie ma wąsy (palec wskazujący i środkowy są wyprostowane,
przeplatają się z palcem wskazującym i środkowym drugiej ręki, tworząc zakładkę)
Taki ma nos (dłoń zwinięta w pięść, kciuk położony na płasko)
Pazurkami drapie (naśladujemy ruch drapania od góry do dołu)
I myszy łapie (dłonie „łapią” powietrze przed sobą)
Wchodzi na płot
(naśladujemy wspinanie się)
Nazywa się kot
(podnosimy obie ręce do góry)

Stempelki i kot” – praca plastyczna; dzieci otrzymują sylwetę kota, ich zadaniem jest wypełnienie szablonu kota stempelkami maczanymi w farbie.

Sylwetę kotka można również zamiast malować wypełnić wyklejając włóczką, kawałkami materiału, papierem kolorowym. Dodatkowo można również ulepić z plasteliny lub masy solnej.

31.03.2020

Piosenka „Wiosenny spacerek”

Tup, tup, tup, tup, tup, tup.
Już cieplutkie słońce świeci,

na wycieczkę poszły dzieci,
z naszego przedszkola,
z naszego przedszkola.

 

 

Tup, tup, tup, tup, tup, tup.
Tu fiołek, tam pierwiosnek,
widać wiosnę, słychać wiosnę,
w lesie i na polach,
w lesie i na polach.

 

 

Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir. 
Jaskółeczka czarna mała,
z ciepłych krajów przyleciała,
gniazdo swe buduje,
gniazdo swe buduje.

 

Wysłuchajcie i powtórzcie słowa w rytm piosenki. Zaśpiewajcie jej fragment.

30.03.2020

Pożyteczne urządzenia

1.Rozwiązywanie zagadek o urządzeniach elektrycznych:

Bez niej życie byłoby trudne,
bo ubranie byłoby brudne.

Przedmiot niezbędny, chociaż nieduży.
Do prasowania ubrań nam służy.

Ma długą rurę, huczy i bzyka.
Śmiecie i kurze chętnie połyka.

Proszę wskazać obrazek, który jest rozwiązaniem zagadki.

2. Zapoznanie z fragmentem wiersza M. Szyszko „Odkurzacz”

Trochę mam ze słonia,

Trochę z węża boa,

Biegam po podłodze,

Aż turkoczą koła,

Burczę, kicham, dyszę

Syczę, prycham, sapię,

Czasem guzik znajdę,

Czasem papier złapię.

3. Proszę zadać pytania dotyczące wiersza:

  • dzieci opisują wygląd odkurzacza i określają do czego służy

4. Słuchanie nagrania dźwięków wydawanych przez urządzenia elektryczne i nie tylko.

 

 

27.03.2020

Witajcie przedszkolacy!

Zabawy sprzyjające rozwojowi umiejętności klasyfikowania.

Potrzebne będą: zbiory różnorodnych drobiazgów, przede wszystkim guzików, ale mogą też być koraliki, pomponiki, cekiny. Przydadzą się też kolorowe flamastry, niewielkie białe kartoniki i spodeczki (lub inne pudełka do sortowania guzików).

1. Wysypujemy guziki i układamy spodeczki, następnie proponujemy dziecku „podzielmy guziki według kolorów, ale żeby nam się nie myliło, oznaczymy spodeczki” – kolorujemy kartoniki na takie kolory, w jakich mamy guziki i układamy obok spodeczków.

2.   Guziki można też podzielić ze względu na wielkość. Na 3 kartonikach rysujemy kółka – od najmniejszego do największego i dokonujemy podziału zbioru guzików ze względu na wielkość. W trakcie sortowania zapewne okaże się, że jest spory podzbiór guzików, których nie da się przyporządkować. Takie guziki odkładamy na osobny talerzyk.

  • Zgadnij, jaki to guzik?   Zadanie dodatkowe

Potrzebne są: guziki i kartoniki z ich cechami.

Rozkładamy na stole guziki i kartoniki tak, aby każdy był widoczny. Dorosły zamyka oczy i prosi dziecko aby wybrało  jeden guzik, obejrzało go i schowało w dłoni (dziecko chowa np. guzik czerwony, duży,

z czterema dziurkami). Następnie dorosły otwiera oczy  rozpoczyna zabawę:

– Najpierw dowiem się, w jakim kolorze jest schowany guzik (pokazuje kartoniki określające kolor). Czy jest on czerwony? (wskazuje taki kartonik), dorosły prosi dziecko, aby powiedziało „TAK” jeśli jest czerwony, lub „NIE” gdy jest inny.

–  tak

– wiem już, że guzik jest czerwony (odkłada na środek kartonik określający kolor czerwony – przy kolejnych czynnościach postępuje podobnie, czyli dokłada właściwe kartoniki).

– Dowiem się teraz, ile ma dziurek. Są trzy możliwości (pokazuje 3 kartoniki). Czy ma on cztery dziurki?

Podobnie jak w poprzedniej zabawie, następuje zamiana ról. Zabawę można zorganizować klockami do budowania i kartonikami, które określają ich cechy.

26.03.2020

– tak

– wiem, że jest to guzik czerwony i ma cztery dziurki. Teraz ustalę jego wielkość (pokazuje 2 kartoniki). Czy jest to duży guzik?

– tak. Dziecko pokazuje guzik i kładzie obok 3 kartoników, które określają jego cechy.

Podobnie jak w poprzedniej zabawie, następuje zamiana ról. Zabawę można zorganizować klockami do budowania i kartonikami, które określają ich cechy.

Ręce do góry, nóżki prościutkie,
tak ładnie ćwiczą dzieci malutkie.
Teraz ramiona w dół opuszczamy
i kilka razy tak powtarzamy.
Teraz się każdy robi malutki,
to proszę państwa są krasnoludki.
Następnie na jednej nodze stajemy,
bo jak bociany chodzić umiemy.
W górę wysoko piłeczki skaczą,
takie piłeczki – chyba coś znaczą?
Powoli powietrze noskiem wdychamy
i delikatnie ustami wypuszczamy.


26.03.2020

Gimnastyka”

Zabawy ruchowe z pokazywaniem.

Stonoga”

 

 

Idzie idzie stonoga, a tu … noga.
Idzie idzie malec, a tu … palec.
Idzie idzie koń, a tu … dłoń.
Idzie idzie krowa, a tu … głowa.
a na końcu leci kos, a tu … nos.